در
خطوط انتقال نیرو با ولتاژ بالا، پایداری خط و ضریب اطمینان آن به نوع
مقره بستگی دارد. مقرههای شیشهای و چینی که از دیرباز در خطوط انتقال
مورد استفاده قرار گرفتهاند دارای معایبی هستند که سبب شده است به مرور،
مقرههای سیلیکونی و یا مقرههای کامپوزیتی جایگزین آنها شوند.
انواع مقر های هوایی
1) مقره های سوزنی (میخی)
انواع مقره سوزنی:
الف ) مقره سوزنی ساده
ب) مقره سوزنی سر گرانیتی یا رادیو فرید
پ)مقره اتکایی: (نوعی دیگر از مقره سوزنی است که مطابق شکل به صورت استوانه چینی توپر یا توخالی ساخته می شود. نوع
توخالی آن به شکل استوانه است که در یک انتهایش یک حفره دارد که قبل از
اینکه قاعده مقره به کلاهک فلزی چسبانده شود پوشانده میشود مقره های اتکایی
به صورت عمودی یا افقی می گردند نوع افقی آن از نوع چینی یکپارچه و توپر
ساخته شده و برای نگهداری هر فاز توسط یک پین یا پیچ مخصوصی بر روی پایه به
طور افقی نصب می گردد. در سر مقره یک کلمپ مخصوص جهت نگهداری هادی خط می
باشد این نوع مقره در شبکه هوایی نیاز به کراس آرم و بریس ندارد و فضای
کمتری را اشغال می کند. نوع عمودی آن بیشتر در پستهای فشار قوی نصب می گردد
که ممکن است توپر یا توخالی باشد.)
از
این مقره ها برای نگهداری خطوط توزیع 11 و 20 و 33 کیلو ولت استفاده می
شود که بیشتر به صورت یکپارچه ساخته می شوند و معمولاً به شکل ناقوس کلیسا
هستند و هادی خط روی شیار بالایی مقره قرار می گیرد و توسط یک سیستم به
مقره محکم می شود. مقره توسط یک پیچ فولادی که در داخل مقره محکم شده است
به بازوی دکل بسته می شود. اطراف پیچ فولادی را با فلز نرم مانند سرب یا
سیمان پر می کنند تا چینی مقره با فولاد سخت در تماس نباشد و در اثر گشتاور
خمشی شکسته نشود.
چترهای
روی مقره هم به خاطر ایجاد مسیر طولانی و همچنین ایجاد نقاط خشک در هنگام
بارندگی و هم لغزان بودن سطح مقره برای باقی نماندن باران بر روی سطح مقره
ایجاد می شود. به عبارت دیگر در حالت مرطوب بودن مقره ، فاصله جرقه برابر
مجموع کوتاهترین فاصله از لبه یک چتر به نزدیکترین نقطه روی چتر پایینی به
اضافه فاصله از لبه چتر پایینی تا پایه فلزی مقره می باشد. همچنین در حالت
خشک بودن مقره کوتاهترین فاصله از هادی تا پایه فلزی مقره است. به این
منظور ، ضریب اطمینان مقره را به صورت زیر تعریف می کنند.
در شبکه های 20 کیلو ولت ، ضریب اطمینان هوای خشک مقره های میخی برابر 6 و برای هوای مرطوب به مقدار 4 است. همچنین در شبکه های 11 KV این ضریب در هوای خشک برابر 2/8 و برای هوای مرطوب به مقدار 5 است.
2)
مقره های آویزان (در مقره های خطوط هوایی) : در ولتاژهای بالاتر از 50
کیلو ولت که در سیستم های انتقال و فوق توزیع استفاده می شود ، استفاده از
مقره های سوزنی به علت نیاز به ضخامت زیادتر و پیچیده تر شدن ساختمان مقره
ها و گرانتر شدن و غیر اقتصادی بودن آن ها امکان پذیر نیست. لذا در
ولتاژهای بالا از مقره های آویزان می شود و هادی خط به وسیله کلمپ فلزی به
پایین ترین مقره بشقابی زنجیره متصل می گردد.
هر
مقره بشقابی از یک بشقاب از جنس چینی یا شیشه تشکیل شده است که در قسمت
بالایی آن ،یک کلاهک چدنی گالوانیزه توسط سیمان مخصوصی به نام Alumina
(که مقاومت الکتریکی بالا و از استقامت مکانیکی و چسبندگی بالایی برخوردار
است) به شیشه یا چینی متصل شده است و در قیمت پایین مقره نیز یک پین (pin) فولادی گالوانیزه که آن هم به وسیله سیمان مخصوص Alumina
به مقره متصل شده است. همچنین مسیر زیر بشقاب ها به صورت چین دار است تا
طول مسیر جریان نشتی افزایش یابد. پین فولادی هر مقره در داخل حفره کلاهک
مقره پایینی قرار گرفته و با زدن گیره (اطمینان اشپیل Split-Pin ).
حفره
: کلاهک از سوراخ ریز مقابل آن اتصال پین و کلاهک محکم می شود. دو مقره
ضمن اتصال محکم به مقره در محل اتصال به صورت لولایی حرکت آزادانه هم
دارند. قطر بشقاب های این نوع مقره ها معمولاً بین 150 تا 360 میلیمتر و یا
بیشتر می باشد . استقامت مکانیکی آن ها هم معمولاً بین 40 تا 300 کیلو
نیوتن می باشد.
3)
مقره های سنتی : مقره های کششی در جاهایی که نیروی کشش افقی زیادی به مقره
وارد می شود استفاده می گردد. از این مقره ها در پایه های ابتدا و انتهایی
خطوط انتقال ، توزیع و در پایه هایی که در مسیر خط از حالت مستقیم خارج
شده و یا نسبت به افق ، زاویه پیدامی کنند ، استفاده می شوند. مقره های
مذکور همان مقره های بشقابی هستند که به صورت افقی نسب می شوند و باید
بیوری کششی خط را در پایه ها تحمل نمایند و چون نیروی زیادتری را باید تحمل
کنند فقط استقامت مکانیکی آن ها نسبت به مقره های آویزان بیشتر است.
4)
مقره های مهار : در خطوط توزیع برای پایه هایی که در ابتدا و انتهای خط
قرار می گیرند و یا برای پایه هایی قرار گرفته در زاویه برای خنثی کردن
نیروی کششی که از یک طرف به پایه وارد می شود از سیم مهار استفاده می شود.
این سیم مهار از یک طرف به رأس تیر محکم می شود و از طرف دیگر به وسیله
مهار و صفحه مهار در داخل زمین محکم می شود.
برای
ایمنی و حفاظت بیشتر که احتمالاً سیم مهار در بالا از طریق میلگرد تیر برق
دار گردید ، سیم مهار در نزدیکی زمین برقدار نشود ، در وسط سیم مهار از
مقره مهار استفاده می شود و سیم های مهار از دو طرف به مقره مهار متصل می
شود. این مقره به گونه ای است که اگر شکسته شود ، سیم مهار رها نمی شود و
البته بایستی تحمل نیروی کششی سیم مهار را داشته باشند.
5)مقره
های استوانه ای : این مقره ها به صورت یک زنجیره استوانه ای و به صورت
یکپارچه از جنس چینی یا اخیراً از مواد ترکیبی (که استقامت مکانیکی بسیار
بالایی داشته و آب بر روی سطح آن ها پخش نمی شود و برای مناطق صحرایی مناسب
هستند) ساخته می شوند و به دو طرف انتهایی آن ها دو کلاهک فلزی با سیمان
مخصوص اتصال داده شده است. قطر استوانه عایق متناسب با قطر مکانیکی نیاز
انتخاب می شود. از این مقره بعضاً در خطوط انتقال استفاده می شود. این مقره
ها در مقایسه مقره های آویزان بشقابی از وزن بسیار کمتری برخوردارند (وزن
مقره های اویزان دریک زنجیره بیشتر به خاطر وزن کلاهک های فلزی آن است) و
لذا از نظر اقتصادی ارزان تر هستند. ولی نقطه ضعف اصلی آن ها امکان خراب
شدن کامل مقره در اثر یک قوس الکتریکی یا ضربه مکانیکی بیرونی بر آن است.
در صورتی که در مقره های بشقابی تمام زنجیره از بین نمی رود. در زنجیره های
بشقابی اگر یک مقره دچار ترک شود تا مدت زیادی بقیه آن ها می توانند ولتاژ
خط را تحمل کنند و همچنین بار مکانیکی خط را تحمل نمایند.
در ولتاژهای بالا می توان دو یا سه مقره استوانه ای را به هم متصل نمود. نوع ساخته شده از مواد ترکیبیComposite Material
این نوع مقره ها دارای خاصیت آب گریزی بوده و آب و آلودگی بر روی سطح مقره
پخش نمی شود ، بلکه این آلودگی و رطوبت در یک نقطه روی سطح باقی می ماند و
چون تمام سطح مرطوب نمی شود ، می توان مسیر خزشی آن را کوتاه نمود. جریان
نشتی این نوع مقره ها خیلی کم است و در مناطق با آلودگی زیاد روی سطح آن ها
جرقه زده نمی شود و نیازی به تمیز کردن هم ندارند. این مقره ها ضمن داشتن
استقامت مکانیکی بالا از وزن بسیار کمی نیز برخوردارند.
6)مقره های مخصوص:
برای
مناطق با شرایط آب و هوایی بسیار بد مانند مناطقی که آلودگی صنعتی یا
آلودگی آب و هوایی بیش از حد معمول وجود دارد یا مناطقی که مه زیاد وجود
دارد یا مناطقی که صاعقه های خطرناک با شیب زیاد وجود دارد ، از مقره های
استاندارد معمولی نمی توان استفاده نمود و باید از مقره های با طراحی خاص
برای آن مناطق استفاده نمود و باید از مقره های با طراحی خاص برای ان مناطق
استفاده نمود. در این نوع مقره ها معمولاً از بشقاب های گودتر استفاده می
کنند و داخل بشقاب گود ، چترهای بلندتری به آن داده می شود. در نتیجه فاصله
خزش مقره افزایش می یابد و جریان نشتی آن به دلیل طولانی تر شدن مسیر و
بزرگ شدن مقاومت سطحی کاهش یافته و دیرتر جرقه سطحی زده می شود (به خاطر
آلودگی و رطوبت). همچنین سطح مقره را پر شیب می سازند تا در اثر باران سطح
آن به راحتی تمیزتر شود.
7) مقره چرخی : از این مقره ها در خطوط فشار ضعیف 400 ولت استفاده می شود. این مقره ها توسط تسمه فلزی U
شکل به نام اتریه و پین واشپیل به پایه های خطوط توزیع هوایی بسته می شوند
و سیم هوایی شبکه بر روی شیار چرخی مانند مقره قرار می گیرد و از آن به
عنوان مقره کششی نیز استفاده می شود و در دو نوع یک شیاری و دو شیاری
استفاده می شود.
8)مقره کششی: این
مقره ها در ابتدا و انتهای خطوط در زوایا و پیچهای تند و در جاهای بسیار
بلند مثل عبور از رودخانه ها یا دره های عریض علاوه بر نیروهای عمودی وزن
سیم و یخ و نیروهای عرضی باد بر سیم، نیروی کششی افقی ناشی از کشیدن هادی
ها نیز وجود دارد. مقره کششی بر دو نوع مقره کششی خط و مقره مهار می باشد.
انواع مقره از نظر جنس:
الف) مقره شیشه ای ب) مقره چینی
مزایای مقره شیشه ای نسبت به چینی:
1 ) در مقابل لب پریدگی و قوس الکتریکی نسبت به چینی مقاومتر است.
2
) اگر شکند به تکه های کوچکی شکسته شده و این عیب را می توان از روی زمین
مشاهده کرد بنابراین تشخیص عیب در مقره شیشه ای آسانتر از مقره چینی است.
3 ) استقامت عایقی شیشه بیشتر از چینی و در حدود 140 kg/cm2 می باشد.
4 ) ضریب انبساطی حرارتی مقره شیشه ای کوچکتر بوده و در نتیجه تغییر شکل نسبی آن در اثر تغییر درجه حرارت حداقل است.
5 ) تحت فشار مقاوم تر از چینی بوده و در مقابل کشش استقامت معادل چینی را دارد.
6
) عیب شیشه ای این است که رطوبت در سطح آن زودتر تقطیر شده و در مقره های
بزرگ جرم ماده آن با شکل نامنظم ممکن است پس از سرد شدن تغییر شکل نسبی
داخلی پیدا کند.
7
) عیب دیگر مقره شیشه ای این است که رطوبت و گرد و غبار و آلودگی به راحتی
روی شیشه نشسته و باعث جریان خزنده سطحی می گردد. این عیب را می توان در
مناطق مرطوب و پر گرد و غبار با طرح خاص مقره برطرف کرد.
مواد تشکیل دهنده مقره ها:
استقامت
مکانیکی مقره ها (ایزولاتورها) بستگی به جنس و ضخامت عایق و استقامت
الکتریکی آن بستگی به جنس طول و شکل مقره دارد. دو ماده اصلی برای ساختن
مقره های خطوط هوایی، چینی و شیشه سخت می باشد.
مواد
اولیه چینی که در ساخت مقره ها از آن استفاده می شود عبارت است از:
فلدسپات، کائولین (خاک چینی) و کواترز که بایستی به یک نسبت معین از انها
را ترکیب کرده و به صورت گل در آورد سپس درصد رطوبت آنرا پایین آورده و در
خلاء پرس نمایند تا از حبابهای هوا خالی گردد و سپس آن را قالب گیری کرده و
به شکل مقره مورد نظر در می آیند پس از خشک شدن لعاب داده و بعد آن را در
کوره های مخصوص تحت تأثیر درجه حرارت معین پخته می شود تا عایق چینی به دست
آید خمیر کردن چینی با آب کاملاً تصفیه شده انجام می گیرد تا املاح موجود
در آب به خصوص نمک و از خراب کردن خواص مکانیکی چینی و همچنین خواص
الکتریکی چینی جلوگیری می کند و کلیه مقره های چینی دارای پوششی از لعاب
شیشه با درجه ذوب پایین می باشد که به رنگ سفید و قهوه ای و یا سبز می باشد
لعاب علاوه بر بالا بردن مقاومت مکانیکی مقره، باعث صیقلی شدن سطح خارجی
مقره نیز می گردد و در نتیجه قدرت چسبندگی ذرات خارجی (گرد و خاک و دوده)
با آن کم می شود و در اثر باران و باد به سادگی تمیز و شسته می شوند.
همچنین باعث می شود فشار الکتریکی به طور یکنواخت در تمام سطح آن انتشار
یابد.
ماده
دیگری که برای ساخت مقره ها بکار می رود شیشه سخت می باشد که مزیتهای
زیادی نسبت به نوع چینی دارد. قدرت دی الکتریک چینی سالم در حدود 12 تا Kv/mm28 میباشد قدرت تحمل آن در مقابل فشار در حدود 7000kg/cm2 و در قبال کشش 500kg/cm2 می باشد.
مقره ها چهار ویژگی و وظیفه عمده دارند:
الف) وظیفه اصلی مقره ها ، ایزوله کردن هادی از بدنه کنسول و پایه می باشد.
ب)
وظیفه دیگر مقره ها ، تحمل نیروهای مکانیکی حاصل از وزن هادی ها ، و
نیروهای اعمالی ناشی از باد و یخ می باشد که در هر شرایطی ، فاصله هادی از
بدنه و بازوی پایه ، نباید از مقادیر مجاز کمتر باشد.
ج)مقره
ها باید در برابر تغییرات جوی و درجه حرارت مقاوم بوده ، خواص خود را در
اثر گذشت زمان و کهنه شدن ، تا حد قابل قبولی حفظ نماید.
د) هر مقره باید (خواص ساختمانی ) را رعایت نموده و قابل اعمال روی آن باشد .
بر حسب کاربرد این نوع وسیله ، مقره ها را به سه دسته تقسیم می کنند:
1)مقره های خطوط هوایی : برای عایق کردن هادی ها نسبت به پایه (دکل) و نسبت به یکدیگر و نگهداری هادی ها بر روی پایه ها از این نوع مقره استفاده می شود.
2)مقره های اتکایی : برای عایق کاری باس بارها در پست ها و تابلوها نسبت به زمین و نگهداری آن ها از این نوع مقره ها استفاده می شود.
3)مقره
های عبوری یا بوشینگ ها : از این نوع مقره ها برای عبور باس بارها از
دیواره ها یا ورود به تجهیزات استفاده می شود. همچنین برای ایزوله کردن
خطوط یا باس بارها نسبت دیوارها یا بدنه تجهیزات هم به کار می رود.
البته درصد بسیار زیادی از مقره های مورد استفاده از نوع مقره های خطوط هوایی می باشد.
مقره های کامپوزیت،در رقابت با مقره های پرسلین
خطاهای
ایجادشده بر روی خطوط انتقال فشار قوی می توانند به خاموشی های گسترده
منجر شوند و در نتیجه زیانهای اقتصادی وسیعی را باعث گردند . مهندسین بهره
بردار باید قابلیت اطمینان بهره برداری را مدنظر قرار دهند و در عین حال
تاکید زیادی بر روی مهندسی صحیح سیستم قدرت داشته باشند . یک مؤلفه کلیدی
قابلیت اطمینان در خطوط انتقال ، انتخاب مقره های آویز فشار قوی است مقره
های آویز زنجیره ای از جنس پرسلین یا شیشه ، سالها بصورت استاندارد در
تاسیسات فشار قوی بکار برده شده اند . ولی از آنجا که بیش از نیمی از
خاموشی های برنامه ریزی نشده انتقال می تواند ناشی از خرابی این مقره ها
باشد ، لذا کم کم راه برای استفاده از مقره های کامپوزیتی هموار شده است .
آن دسته از شرکتهای برق که دارای مشکلات جدی محیطی و آب و هوائی هستند ،
اولین کسانی بوده اند که به سمت استفاده از مقره های کامپوزیتی سوق داده
شده اند ، زیرا این نوع مقره در معرض خوردگی و اشکالات دیگری که عایقهای
پرسلینی دچار آن می گردند ، نیستند . با اینحال آن دسته از شرکتهای برق که
در معرض شرایط سخت محیطی نیستند در پذیرش مقره های کامپوزیتی به آهستگی جلو
رفته اند.
با
توجه به اینکه مقره های پرسلینی قبلا ارزش خود را اثبات کرده اند ، لذا
فهم این نکته آسان است که چرا مهندسین بهره بردار برای پذیرش مقره های
کامپوزیت به آهستگی پیش می روند . اما مزایای مقره های کامپوزیتی مانند : وزن
سبک ، آسانی نصب ، لوازم نصب قابل انعطاف تر ( که کمتر مستعد آسیب دیدن در
اثر کار با آنها طی مراحل نصب هستند ) و قیمت نصب کمتر نیز ، بسیاری از
مهندسین بهره بردار را تسلیم خود کرده است . دکتر راوی گرور استاد مهندسی
برق در دانشگاه ایالتی آریزونا ، فونیکس میگوید : “ سالها آزمایش و تصحیح
طراحی منجر به داشتن محصولات تکامل یافته ای شده که امروزه آنها را نصب شده
در شبکه می بینیم . ” برای نصب یک مقره معمولی 500 کیلوولت ، نیاز به
جراثقال یا تجهیزات مخصوصی است که می توانند منجر به آسیب دیدن مقره شوند . در
دهساله اخیر ، مواد کامپوزیتی ، یک نسل جدید از محصولات سبک وزن ، با
نسبتهای بالاتر ”قدرت به وزن” بوجود آورده است که در مقایسه با پرسلین
دارای عملکردی برابر یا بالاتر می باشند . یک مقره کامپوزیتی 500 کیلو ولت
می تواند بوسیله دو مرد بلند شده و بدون نیاز به تلاش زیاد تا پای کار
آورده شود.
توسعه
استانداردهای مرتبط به آزمایشهای الکتریکی برای نسل جدید مقره های
کامپوزیتی یک گام مهم در توسعه آنها بوده است. سازمانهای بین المللی مانند
مؤسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) در نیویورک ، کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک ( IEC ) در ژنو سوئیس و سازمان برق کانادا(CEA)در مونترال کانادا ، مشوق توسعه روشهای آزمایش استاندارد برای آنها بوده اند. انجام آزمایشهای فشار قوی در آزمایشگاههای مربوط به سازندگان و آزمایشگاههای مستقل ، از قبیل مؤسسه تحقیقات انتقال (STRI)سوئد ، به دادن تائیدیه برای استفاده از این مقره ها در فضای باز کمک کرده اند ، آنگونه که اریک گناندت،مدیر STRI در
شمال امریکا می گوید :“ مابه نسل سوم این محصولات رسیده ایم. خرابیهای
بوجود آمده در نسلهای پیشین به سوی پیشرفت های جدیدو طراحی بهینه راهبر شده
است . روشهای ساخت بهبود یافته ، منجر به کاهش هزینه ها گردیده و مقره های
کامپوزیتی را رقابتی نموده است . ”
مقره های کامپوزیتی گروه وسیعی از محصولات را در بر می گیرند . مقره های سیلیکون رابر مشهورترین آنها هستند . پلیمرهایی مانند EPDM ( اتیلن پروپیلن دین مونومر ) و آلیاژهای EPDM بعد از آنها هستند. پلیمر مورد استفاده در مراحل ساخت با پرکننده ها ( fillers ) مخلوط
می شود تا مشخصه های دلخواه را برای مقره تامین کند . برخی از پر کننده ها
، پایداری در مقابل اشعه ماوراء بنفش را تامین می کنند ، در حالیکه برخی
دیگر به بالارفتن مقاومت سطحی در مقابل شکست الکتریکی و فرسودگی کمک می
نمایند . بعضی
دیگر نیز اضافه می شوند تا به تسهیل پروسه ساخت کمک نمایند ( از قبیل
پلاستیک سازها که سیالیت را تامین می کنند یا زمان پخت را کاهش می دهند ) . قابلیت
ساخت مقره های کامپوزیتی به ابعاد ، تحمل مکانیکی و قدرت های عایقی متنوع ،
غالبا به آنها اجازه می دهد که برای کاربردهای ویژه ، آسانتر از مقره های
سرامیکی ، تطبیق داده شوند .اگرچه
استفاده از مقره های کامپوزیتی اکنون در شمال آمریکا و اروپا معمول شده
است ، اما مهندسین سنت گرا در سراسر دنیا در قبول این فناوری جدید آهسته تر
پیش رفته اند .- مشخصات محیطی در رابطه با عملکرد یک مقره بسیار تعیین کننده است .
مقره
های کامپوزیتی ابتدا نه تنها برای خواص عایقی الکتریکی شان ، بلکه بعلت
مقاومت آنها در مقابل رطوبت سطحی برگزیده شدند . قدرت دفع آب و تشکیل قطرات
شبنم مانند در سطح آنها ، بجای آنکه یک لایه یکنواخت آب ایجاد گردد ،
خاصیتی است که بعنوان آب گریزی( hydrophobicity ) شناخته می شود.با
کم شدن قابلیت آب گریزی یک مقره ، مقاومت آن در مقابل تخلیه سطحی نیز کاهش
می یابد . در فواصل زمانی طولانی ، جرقه های سطحی می تواند به عبور جریان
الکتریکی بر روی سطح مقره، شکست عایق مقره و نهایتا خرابی فاجعه آمیز آن
منجر شود. قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش ، سرما ، گرما یا آلودگی محیطی می تواند سطح یک مقره کامپوزیتی را دچار پیری کند . آلودگیها
از قبیل نمک ، رطوبت ، آلودگی صنعتی ، فضولات پرندگان و ماسه می توانند
باعث شوند که یک مقره کامپوزیتی ، آب گریزی خود را از دست بدهد . بعلاوه
، هنگامی که نقاط هادی شده بر روی سطح مقره مرطوب شوند ، مکانیزم شکست
دیگری بوجود می آید که قوس خشک نامیده می شوند و می تواند به شکست سطحی
منجر گردد .
لاستیک
سیلیکونی برای بسیاری از این شرایط سخت مورد انتخاب قرار می گیرد ، زیرا
آب گریزی خود را تحت شرایط آلودگی بنحو بسیار خوبی نگه می دارد . این مشخصه
نتیجه ای از انتقال روغنهای سیلیکونی با وزن ملکولی پایین از درون حجم
ماده عایقی به سطح آن است . این ترکیبات با وزن ملکولی پایین ، به داخل
لایه آلودگی جذب می شوند و طبیعت آب گریزی سطح آن را دوباره برقرار می
نمایند . برخی نکات دیگر نیز در رابطه با مقره های کامپوزیتی وجود دارد . شکستن میله فیبر شیشه در برخی از آنها دیده شده که باعث سقوط خط گردیده است . این پدیده همچنان مورد بررسی است ، اما بنظر می رسد که رطوبت و بار مکانیکی دو عامل مهم در این رابطه باشند .نکته
دیگر آنکه بسیاری از مقره های نسلهای اولیه هنوز در حال کار هستند . برخی
از این مقره های با طراحی قدیم دارای ترک هستند ، بخصوص در جاهائی که قطعات
فلزی انتهائی به میله فیبر شیشه درونی متصل بوده و به سیم با کشش بالا جفت
گردیده است . طراحی
های نخستین که از اپوکسی استفاده می کردند و به میله فیبر شیشه با فشار
چسبانده می شدند ، غیر پایدار تشخیص داده شده اند . تشخیص وضعیت این مقره
ها و پیش بینی طول عمر باقیمانده آنها یکی از مشکلات فعلی است .
عامل
تعیین کننده دیگر در عملکرد مقره کامپوزیتی، رعایت دستور العمل سازنده در
نصب و کاربرد آن است . تعدد محدودیتها در طراحی و نصب مقره ها می تواند به
بروز اشتباهات منجر شود .گنانت
گزارش واقعه ای را تشریح می کند که طی آن یک مقره کامپوزیتی پس از دو ماه
کار دچار خرابی شده است . در این رابطه شرکت برق ذیربط تصمیم گرفت که یک
بررسی مستقل جهت علت یابی واقعه مزبور انجام دهد . در بررسیها معلوم شد که
مقره بصورت افقی نصب شده در حالیکه دستورالعمل نصب سازنده بیان می کرد که
مقره به علت ویژگیهای مکانیکی آن ، نباید بیش از 15 درجه نسبت به حالت
عمودی منحرف شود . یک مسئله رایج دیگر در کاربرد این مقره ها نصب حلقه های
کورونا روی خطوط 500 کیلوولت است . هم
محور نبودن حلقه کورونا ، نصب حلقه ها بر روی خود مقره ، بجای قراردادن آن
روی یک قطعه فولادی و نیز عدم نصب حلقه کورونا ، بعنوان مسائلی گزارش شده
اند که میتوانند در حال کار باعث خرابی مقره های کامپوزیتی شوند